Flykræsj i Godfjorden

F 86 Sabrejet var standard jagerfly i flyvåpnet like før de ble erstattet med F 104. F 86 var da et gammelt fly. De så sin debut i Korea krigen og var et teknisk vidunder da.

Etter at flyet hadde satt kursen mot Kinnholmen rapporterte piloten at han hadde motortrøbbel og skulle snu og sette kursen tilbake. Han gjorde en sving mot vest og motoren kuttet ut fullstendig. Piloten melde at han ville skyte seg ut og sende flyet over ubebodd område. Det var det siste de hørte fra han.

Kart of flyets rute

Kart of flyets rute

Kart over flyets rute

På dette kartet har jeg forsøkt å illustrere hendelsen. Flyet kom inn over Klubbeneset. Over Sandnestinden skjøt piloten av dekslet og forlot flyet. En på Finnsæter beskrev det slik; ” Æ trudde han hadde smurt motoren og læmpa ut oljeboksen”. Fallskjermen åpnet seg ikke og han havnet på Storeidet hvor han pløyde ei grøft i terrenget før han stoppet mot en stor stein. Grøfta er fremdeles synlig selv om den er nokså overgrodd av lyng. Flyet fortsatte over kanten av Slemmen før det endte opp mellom Lille Slemmen og Nattmålsfjellet.

Flyet ble knust men en masse deler overlevde. Flere var oppe og bar ned aluminiums plater. De eksisterer i noen naust i bygda ti dags dato. Flyet var utstyrt med 50 cal maskinkanoner og de ble liggende mens etterforskerne tok med det meste av ammunisjonen. Eller ble det høstet deler som hydraulikk linjer og annet som kunne bæres til gårds.

Her er forfatteren ved restene sommeren 1964

Her er forfatteren ved restene sommeren 1964

Vrakrestene ble liggende til tidlig på 1980 tallet da flyvåpnet ryddet opp. Granskings kommisjonen kom til konklusjon at flyet hadde sugt sand inn i turbinen ved avgang og det var årsaken til at motoren kuttet ut. Piloten etterlot seg så vidt jeg husker kone og en datter.

Legg igjen en kommentar